Kaunaherra Maailmanparannusta ilman stressiä

Kaikki blogit puheenaiheesta Markkinointi

Markkinointikieltoa kierretään ovelasti

Minulla on voimassa oleva markkinointikielto useampaan paikkaan ilmoitettuna. Se toimii aivan hyvin muuten, mutta jotkut ajattelemattomat ihmiset ovat jakaneet nimeni ja jopa puhelinnumeroni myyntimiehille.

Käytännössä se tapahtuu niin, että onnistuneen kaupan tehnyt myyntimies kyselee, että onko ostajilla tietoa sukulaisista tai tuttavista jotka mahdollisesti olisivat kiinnostuneita kyseisestä tuotteesta.

Semanttista höpöä tekoälystä a la Tieto

Yksi yritys markkinoi itseään näin: kuva1. Eivät ehkä itse huomanneet tekstinsä ristiriitaa. Kokeillaan ja tekoälylle voidaan tehdä kysymyksiä. Vastaukset riippuvat tietenkin tehdyistä kysymyksistä, joten tuo johtoryhmän jäsenyys on vain markkinointikikkailua.

https://www.tieto.fi/uutiset/tieto-nimittaa-ensimmaisena-pohjoismaisena-...

Myös tutkijat käyvät jatkuvaa matkkinointikampanjaansa:

Pelifirmat rikastuvat kärsimättömyydellä

Supershell käytti vuonna 2013 markkinointiin 400 miljoonaa euroa. Yhden pelin lataus voi maksaa peliyritykselle jopa 15 dollaria. (Lappalainen/Pelien valtakunta) 

Pelitoimiala huijaa laskemalla markkinapaikkojen osuuden liikevaihtoon, esim Apple 30%.

Lappalainen ei täysin tajua, etää merkittävä pelibisnes perustuu neljään asiaan: 

1) Ylettömään markkinointiin 

2) Sopuli-ilmiöön: lataukset innostavat lataamaan. "Pelin täytyy olla hyvä kun..." 

Brändipropagandaa

Päätinpäs tässä loppuvuoden kiireiden jälkeen lukea yhden markkinointikirjan, kun sitä kerran ol­laan yrittäjiä. Alennuksesta löytyi Talentumin vuonna 2011  julkaisema markkinointigurujen Nando Malmelinin ja Jukka Hakalan kirjoittama Radikaali brändi -niminen kirja. Vaikka trendit alalla muuttuvat nopeasti, niin brändi- ja  huomiotalouspuheet jatkuvat toistaiseksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä