Kaunaherra Maailmanparannusta ilman stressiä

Junalipun osto

Tällainen ikääntyneempi gubbe on sitä mieltä, että matkalipun hankkiminen rautatiematkaan on nykyään nuorten ja nörttien hommaa. Heistä varmaan ainakin useimmat osaavat asian.

Nykyään tarvitaan ainakin näillä nurkilla tietokone, verkkopankkiyhteys, tulostin sekä tietysti taito käyttää nettiä ja laitteita. Sitten voi saada itselleen matkaan oikeuttavan lipun.

Se, että lipun hankkiminen VR:n junamatkoihin on tehty niin vaikeaksi on onneksi bussiliikenteelle. Pitkien linjojen autot näyttävät olevan mukavasti kansoitettuja. Lippujen hinnoillakin voi toki olla vaikutusta.

Jos lippuja ei jatkossakaan saa muuten kuin tee-se-itse-menetelmällä, on ikäihmisten kannalta yhdentekevää millaisia logoja ohikiitävien junien vaunuissa on. Kaikilla ei ole niitä nuoria kotona jotka hoitaisivat homman.

Bussimatkustaja voi sentään vielä autoon noustessaan maksaa vaikka käteisellä ja sen vanhempikin väki osaa. Näiltäkin korkeuksilta matkustetaan bussilla jopa Helsinkiin asti vaikka juniakin kulkee. 

On aivan turha tapella VR:n pilkkomisesta jos vaatimukset paremmasta palvelusta eivät sisälly hankkeeseen. Huonon palvelun pitäminen entisellään tai tekeminen vielä huonommaksi ei ole ainakaan matkustajan etu.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (68 kommenttia)

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Hyvä keino saavuttaa positiivinen mielipide yksityistämiseen, kun ensin hinnat laitetaan mioten sattuu, on kallista, joskus jos osaa niin tarjouksia löytyy.. Joskus löytyy helposti joskus vaikeamman kautta.. Joskus Vaikka Kuopio-Lahti välin voi saada halvemmalla kun Ostaa Kuopio-Mikkeli Mikkeli-Lahti lipun.. Ei tartte silti vaihtaa junaa..

Sitten palvelut poistetaan kokonaan... Vain P"""AT Netit ynm. jätetään..

Arvaa onko helppo kaupata kansalle nyt yksityistämistä, ja kehua että kun yksityistetään niin liput halpenee ja palvelut paranee!!

Voi VI""" Sanon minä !!

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Olet oikeilla jäljillä, koska näyttää selvältä että ensin on tehty VR:n palvelut tahallaan huonoiksi, jotta voidaan perustella yksityistämistä mihin siihenkään ei liity minkäänlaista palvelun parantamisvelvoitetta.

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

Uskoisin että väitteet VRn huono, kallis ja vaikeaselkoinen palvelu eivät kuitenkaan ole tahallista vaan on yksinkertaiseti seurausta virkamiesten hallinnoimasta monopolista. Mutta eivät virkamiehet kuitenkaan niin tyhmiä ole että tahallaan omaa oksaansa sahaisivat.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Olisiko soppaa hämmentämässä liian monta kokkia? Saattaa olla, että suunnittelevat virkamiehet ovat vain kykenemättömiä ajattelemaan palvelulähtöisesti ja omalta osaltaan pitkän aikavälin etuja. Sehän ei tietenkään ole tyhmyyttä, vaan ajattelun rajoittuneisuutta:)

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Lipun osto VR:ltä on mielestäni jopa mahdotonta. Tarjousmatkat pitäisi hankkia 2kk ennen, jotta saisi alennukset,se siitä edullisuudesta.

Minä olen käyttänyt Onnibussin palveluja, esim Seinäjoki-Jyväskylä-Kärsämäki liput kahdelle 32 euroa.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Olen kuullut, että sielläkin missä on lippuautomaatteja on usein teknisiä ongelmia. Eikä ne automaatit kunnossa ollessaankaan ole vanhalle ihmiselle mikään apu.

Onnibussilla vierailijat meillekin Helsingistä ja Keski-Suomesta usein tulevat, on myös muita yhtiöitä jolloin tulee autonvaihtoja.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Käytin männä viikonloppuna Onnibussia kaksi kertaa: ensimmäisen ja viimeisen. Ei ole tehty suomalaiselle yli 0,1 tonnia painavalle 185-senttiselle miehelle se penkkienväli, sardiinilla purkissaan on suhteessa enemmän tilaa. Vielä kun 1,5 tunnin kestoiseksi ilmoitettu matka venyi kahteen tuntiin, alkoi silmäkulmaa vähän nykiä.

Ja ymmärtääkseni ne liput voi shopata vain netistä?

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #12

En ole kysynyt, että miten matkalaiset ovat Onnibussin lippunsa hankkineet, mutta ainakin lähiseudun yhtiöille kelpaa vielä rahakin.

Meidän vieraamme ovat olleet kyllä pienempiä, enintään 175-senttisiä ja hoikan oloisia joten valituksia ahtaudesta ei ole kuulunut :)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #13

Tavallinen EB tulee nykyään yleensä yhtä halvaksi kuin Onnibussi, jos tietää viikkoakin ennen matkaa, koska on lähdössä. Bussissa on junaan verrattuna se etu, että netissä maksettua lippua ei tarvitse tulostaa eikä näyttää puhelimestakaan, henkilötodistus riittää.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero Vastaus kommenttiin #12

Netistä kyllä. Muutaman likkauksen takana, mielestäni erittäin toimiva järjestelmä ja lippu tulee sähköpostiin ei turhaa kopioimista. Onnibussin lipun ostaminen todella helppoa, kun vertaa VR:n vastaavaan.

Onnibussin linjat joita olen käyttänyt, ovat kulkennt aikataulun mukaan.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Myös me olemme luopuneet junan käytöstä, vaikka Kirkkonummella asummekin. Jokin aika sitten hallitus päätti mennä Turkuun kurssikokoukseensa junalla. Muutaman tunnin hän harjoitteli aikataulun etsimistä, kun iphone aina tyrkytti lähtöä muutaman minuutin tai tunnin päästä. Lopullisesti asia sitten kaatui paikkalipun hankintaan ja hän lähti omalla autolla.
Helsinkiin menoa (28 km) välttelemme viimeiseen asti. Parkkimaksu 8 €/tunti tekee äkkiä matkalle lisähintaa 30 € ja bensat päälle. Onneksi bussikuski ottaa vielä rahaa vastaan, tosin hänkin pitää 11%:n lisää sopivana siitä, ettei käytä lippuautomaattia tai älypuhelinta.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Jaakko, nyt kyllä yllätit pahan kerran. Palvelu on tosiaan rapautunut, jos ruuhkasuomessakin on tuollaisia ongelmia. Kun ottaa parkkimaksut ja muut palvelujen heikkoudet huomioon, tuntuu että ihmisiä ollaan laittamassa jonkin asteiseen kotiarestiin.

Minulla ei ollut aavistustakaan, että busseissa rahastetaan rahastuksesta jos ei maksa "oikein". Täällä Pello - Rovaniemi väli maksoi viimeksi käydessäni noin 17€ per sivu, eläkeläisalennuksella ja pankkikortilla maksettuna.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Kirkkonummella ei ollut kesällä lippuautomaattia, eli asemalta ei lippuja saanut,
mielestäni VR tietoisesti rajoittaa junalla matkustamista.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Digitalisaatio tarkoittaa epäinhimillisiä palveluja.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Kun asemilla olisi edes puhekykyinen robotti myymässä lippuja.

Käyttäjän gavia52 kuva
Juha Vesamäki

Ei se puhekykykään aina riitä hyvään ja järkevään palveluun, jouduin tämän viimekesänä karvaastikin kokemaan. Eli tuli eteen tilanne, jossa jouduin varaamani lipun peruuttamaan, ja tämähän ei onnistunut muuten kuin puhelimella ja sen puhekykyisen asiakaspalvelijan välityksellä. Ainoa tapa tosiaan oli antaa pankkikortin numeroita pitkä liuta, ei toki tunnuslukuja, mutta annettava oli jotta ei olisi tullut taloudellista tappiota kuuttakymppiä. No seuraava soitto sitten kortin peruutukseen kesti muutaman sekunnin ja kortti lakkasi olemasta.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #11

Hyvä puoli on, että pääsit sentään puhelinyhteyteen asiakaspalvelijan kanssa ilmeisesti suuremmin langoilla roikkumatta kun et asiasta maininnut. Sekään ei ole läheskään kaikissa palveluissa varmaa.

Soitin hiljattain yhteen palveluun, jossa automaatti vastasi että olet jonossa numero kahdeksan. Odotettuani joitakin minuutteja kerrottiin minun olevan jonossa seitsemäntenä. Kyllästyin ja lähetin kirjeen.

Käyttäjän gavia52 kuva
Juha Vesamäki Vastaus kommenttiin #15

"Hyvä puoli on, että pääsit sentään puhelinyhteyteen asiakaspalvelijan kanssa ilmeisesti suuremmin langoilla roikkumatta kun et asiasta maininnut. Sekään ei ole läheskään kaikissa palveluissa varmaa."

Yhteys onnistui tosiaan nopeasti, ja ilman sitä vakiolausetta, "Olet jonossa, palvelemme pian.", ja tätä toistetaan hamaan ikuisuuteen jos vain jaksaa odottaa, yleensä ei. Siltikään en tässä ko. tapauksessa voi ymmärtää sitä, että miksi lipun peruutus ei voinut onnistua tietokoneelta vaan tarvittiin puhelinta, ja vieläpä kyseltiin kortin numeroita salaamattoman yhteyden yli.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #18

Oikeassa olet, vanhakantainen byrokratia siinä vielä kukki. Tunnistautumisen pankkitunnuksilla pitäisi riittää tuollaisenkin asian hoitoon netin kautta.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Älykännykällä junalipun osto VR:n sovelluksella on kätevää, eikä tarvitse tulostaa, riittää kun näyttää kondarille ostetun lipun kännykästä, josta hän lukee koodin.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Mielenkiintoista, kerro Jori tarkemmin miten ostaminen hoituu. Miten lippu maksetaan?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Se VR:n sovellus vie maksettavan matkan valittuun verkkopankkiin tai sitten voi maksaa suoraan kortilla.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Älykännykkäihmisille on jo mahdollisuuksia silloin kun yhteydet toimivat. Sopii varmaan usein matkustaville, ehkä kerran vuodessa tai harvemmin jälkikasvuaan etelässä katsomassa käyvä mummeli tai vaari ei tuollaisesta hyödy kun ei ole sitä älykännyäkään. Vaikka olisikin, niin sitä pitää osata käyttääkin.

On ilmeisesti niin, että palvelut "paranevat" sitä mukaa kun nykytekniikkaa osaamaton vanhempi sukupolvi hiljalleen häipyy täältä marisemasta palveluista.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

→14/JK: "Älykännykällä .."

Muutamia ’leikkaa liimaa’ -lauseita:

VR Mobiili -sovelluksesta ostetut liput voi maksaa Visa- ja MasterCard-korteilla. VR Lähijunat -sovelluksesta ostetut liput voi maksaa Visa-, MasterCard- ja American Express-korteilla.
Veturi-asiakkaaksi rekisteröitymisen jälkeen asiakas kirjautuu jatkossa automaattisesti palveluun avattuaan sovelluksen. Ostettu lippu tallentuu automaattisesti sovelluksen lippukansioon, ja lisäksi matkan voi tallentaa kalenteriinsa.
https://www.vr.fi/cs/vr/fi/usein-kysytyt-kysymykset

Lataa matkapuhelimeesi maksuton VR Mobiili - tai VR Lähijunat -sovellus, josta löydät Veturi-kortin.
https://www.vr.fi/cs/vr/fi/veturikortti
- - -

Kun omistan Nokia 100 kännykään, niin hiukan tuottaa ongelmia tuon lipun hankkiminen, mutta kaipa se siitä kun aikansa opettelee!

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Ei mitenkään kovin yksinkertaiselta vaikuta. Visa kyllä on, mutta älykännykkää ei. Menemä pyssilä.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #23

Älykännykällä voi ostaa hetkessä ratikkalipunkin vain kuvaamalla kännykän kameralla pysäkillä olevaa QR-koodia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/QR-koodi

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Veturi-systeemi on jäänyt vähän tarpeettomaksi. VR:n tarjousliputkin on helppo ostaa netistä, kun ei kiinnitä siihen Veturiin huomiota. Lippu on kuitenkin näytettävä junassa. Bussissa ei tarvitse.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kerron sinulle ja muillekin kommentoijille suuren salaisuuden:

VR:n junalippuja voi ostaa käteisellä rahalla konduktööriltä junassa.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Oho, mistä alkaen ja kuinka suuresta lisämaksusta? Kyseessä on tosiaan suuri salaisuus. Onkohan se salaisuus siksi, että konnareilla olisi junissa mahdollisimman vähän töitä?

Ei ole pitkääkään aikaa kun luin uutisen, että lipun osto junassa ei onnistunut. Ehkä on eroa junilla ja junilla.

Tosiasia on, että kukaan ei tiedä kuinka paljon VR menettää lipputuloja epämääräisen lipunmyynnin vuoksi.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

https://www.vr.fi/cs/vr/fi/kaukoliikenteen-lippuje...

"Junien konduktöörit

kertalippuja ilman paikkatietoja

Käteinen

Yleisimmät maksukortit: Visa ja MasterCard. Huomaathan, että Visa Electron, Diners Club, Diners Club Discover sekä Maestro-kortit eivät kelpaa maksuvälineenä junissa."

Uskoisin, että tuo on ollut kaiken aikaa mahdollista.
Mahdottomuus on urbaania legendaa, mutta tietysti, jos joku on yrittänyt
Visa Electronia, niin se ei toimi, kun ei ole yhteyttä pankkitiliin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #27

"Tähän hintaan lisätään palvelumaksu:

Suorilla taajamayhteyksillä 0,50 €
0–76 km matkoilla 3,00 €
Yli 76 km matkoilla 6,00 €

Palvelumaksu on matkustajakohtainen."

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #27

Jaha, pitää siis olla tietty kortti jolla maksaa, jos käteistä ei ole. Ehkä tuo uutinen johon viittasin perustui sitten tuohon, koska tarkkaa syytä ei kerrottu.

Sinänsä mielenkiintoista, että jos menee täyteen buukattuun junaan ilman lippua niin saat seistä tai istua pakaasin päällä koko rahan edestä niin kuin ennen vanhaan. Omapa on syy, jos ei osaa käyttää nykytekniikkaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #30

Kyllä kyllä, mutta kun VR:llä on ongelmana istuinpaikkojen täyttäminen, niin miltei aina junasta löytyy vapaa paikka ja sitähän voi sitten vaihtaa, jos seuraavalta pysäkiltä tulee joku sen okupeeraamaan.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Eroa on junilla ja junilla. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä ei lippua voi enää ostaa junasta. Ei myöskään lentokenttäjunasta.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #35

Olen lukenut lehdistä ja kirjoituksia somesta pummilla matkustamisesta nimenomaan pääkaupunkiseudulla. Vaatii todella aktiivista lipuntarkastusta, jos mieli käräyttää kaikki yritteliäät pummaajat.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #35

Juu tuo pitää paikkansa, mutta Ärrältä saa niitäkin.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Oletko kokeillut R-Kioskia, niitä on aika paljon enemmän kuin aseman lipunmyyntejä aikoinaan.
https://www.vr.fi/cs/vr/fi/junaliput_rkioskilta
https://www.r-kioski.fi/kioskit/

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

"R-kioskeilta voit ostaa yleisimpiä kotimaan kaukoliikenteen junalippuja" Tuo on tietysti mahdollisuus. Tarkoittaa sitä, että pitäisi olla lipun myynnin hallitseva henkilökunta. Täytyypä kylällä käydessä kysäistä kuinka tuttu asia junalippujen myynti on. Joskus siellä on sellaisia apulaisia, että veikkauslapunkin käsittely tuntuu ylivoimaiselta.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

En usko, että yhdelläkään R-Kioskilla on henkilökuntaa, joka ei osaa myydä kioskin valikoimassa olevia tuotteita. Jos on, niin palautetta vaan pikaisesti, jotta palvelu paranee.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen Vastaus kommenttiin #39

Ei ainakaan monessa Veikkauksen pisteessä, osata käyttää sitä konetta.. Nykyisin kun on Pitkässä vedossa kohteita joita ei voi itse paperilla tehdä.. Ja pitää henkikunnalle selittää Mitä tahtoo pelata.. Harvat osaavat tehdä koneella sitä.. Samaten se on junienlippujen tilanteessa.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #42

Onko sinulta siis jäänyt junalippu saamatta?

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #39

On tietenkin mahdollista, että kohdalleni osui kesällä aloitteleva asiakaspalvelija, joka hermostui lottolappujen kanssa vain enemmän ja enemmän kun jono kassalle kasvoi.

Kävin muuten kysymässä ärrältä ja vuoroon sattui kioskin vastuuhenkilö, joka kertoi että valmiiksi varattuja junalippuja kyllä käydään lunastamassa sieltä silloin tällöin, joten ainakin jotkut tietävät mahdollisuudesta.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #47

Sieltä vaan ostamaan sitten. Nyt noita paikkoja, josta junalipun voi hankkia on enemmän kuin koskaan.

Ja olen eri mieltä siitä, että tämä olisi ikäihmisten ongelma. Suurin osa ikäihmisistä on oppinut kyllä hankkimaan lippunsa, ne on ne juntturat sitten erikseen, jotka luovuttavat heti alkuunsa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Pakko sen on hoitua, koska R-Kioski on tehnyt sopimuksen VR:n lippujen myynnistä. Asiasta voi kannella VR:lle ja kioskinpitäjä menettää oikeutensa, siis koko kioskin pitämiseen.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Täällä puhutaan halvasta Onni-bussista, mutta pakko sanoa esim.Kuopion liikenteellä todella halvat liput myös.. Itse pääsen Kuopio-oulu välin 10-15€

Netistä tosin pitää tarjousliput ostaa, mutta voi sen sit 30€ ostaa myös autosta.. On ainakin tuollainen mahdollisuus annettu!

En ymmärrä miksi VR:stä on tehty paska palveluineen ja hinnoiltaan... En vain ymmärrä..

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

VR:n palvelut ovat koko ajan vain parantuneet ja hinnatkin tulivat alas roimasti aivan vasta. Olen kulkenut kohta 11 vuotta joka työviikko 1300km junalla, joten on jonkin verran kokemusta. Lippujen saanti on helpottunut ja muuttunut kätevämmäksi veturitilin myötä, yhteydet nopeutuvat, junat ovat siistejä. Junassa on paljon helpompi liikkua, tehdä töitä, leikkiä lasten kanssa, käydä syömässä ja nukkua.

Bussi on mielestäni parempi vaihtoehto vain matkoille, joita junalla ei voi tehdä. Ja varsinkin pääradan varressa asiointi on todella tehokasta.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Säännölliselle asiakkaalle tilanne voi näyttää kovin erilaiselta kuin satunnaisemmalle asiakkaalle.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Lippujen hinnat ovat todellakin merkittävästi alentuneet, etenkin tietyillä reittiosuuksilla. Se johtuu kyllä pelkästään juurikin siitä Onnibussin aiheuttamasta kilpailusta, kun VR totesi ennen pitkää jäävänsä tyystin lehdelle soittelijaksi.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Pääministeri Sipilä vastaa tällä hetkellä valtion omistajaohjauksesta johon kuuluvat myös tuottovaatimukset ja sitä kautta ihmiskasvoisten palvelujen minimointi.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Olen varma siitä, että jossain vaiheessa ihmiskasvoisten palvelujen minimointi alkaa heikentää firman tulosta.

Jos joku kilpailija ilmoittaisi, että meille voi soittaa ja henkilkohtainen asiakaspalvelija vastaa viidessä sekunnissa hoitaen kysymyksenne saman tien, niin kuinka paljon enemmän asiakkaita sellainen firma saisikaan verrattuna siihen tyypilliseen tapaukseen, jonne soittamalla vastaa ensin robotti kysellen viisi eri kysymyskierrosta, jonka jälkeen joutuu jonoon kuuntelemaan musiikkia varttitunniksi, jonka jälkeen kerrotaan, että ohjeita voi etsiä osoitteesta www.xxxx.fi?

Esimerksi 0100100 -palvelu pelaa siten, että sieltä vastataan parissa sekunnissa ja sama henkilö hoitaa asian silmänräpäyksessä. Aivan niin kuin ennen vanhaan, kun soitti kierrettävällä lankapuhelimella mihin tahansa firmaan ja keskusneiti vastasi heti. Sitten asian kuultuaan jatkoi: yhdistän! Ja asiakaspalvelija vastasi saman tien. Ei ollut nettiä, ei kännyköitä tai fakseja, mutta kaikki pelasi kuin enkeli.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #53

Kiskoilla toimijoiden kilpailuttaminen ei kuitenkaan loisi minkäänlaisia paineita asiakaspalvelun parantamiseen. Yksi monopoli vain hajotettaisiin useampaan pienempään monopoliin, jossa jonkin sektorin voittanut yritys olisi edelleen vapaa kilpailusta asiakkaista palvelujen osalta.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Vaihdannan välineenä on raha eli jos tarjoaa tavaraa tai palvelua, voi ostaja maksaa sen rahalla. Muistaakseni aikoinaan tällainen lause oli ainakin markka-aikaan oikein lakitekstissä. Nyt en tiedä tilannetta. Nykymaailmassa tämä ei oikein tasapuolisesti enää toteudu, vaan rahalla maksajat on heitetty paarialuokkaan.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Kuulin tapauksesta jossa 1200 euron autoa ei saanut maksaa käteisellä autoliikkeeseen.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

"Tällainen ikääntyneempi gubbe on sitä mieltä, että matkalipun hankkiminen rautatiematkaan on nykyään nuorten ja nörttien hommaa. Heistä varmaan ainakin useimmat osaavat asian."

Ei nykyajassa eläminen tee kenestäkään nörttiä tai nuorta, olet itse vapaaehtoisesti jättäytynyt kehityksen kelkasta ja nyt sitten syytät kaikkia muita tästä, itsehän kutsun tälläistä toimintaa asennevammaksi.
Ainoa tapa korjata tilanne on opetella ja saattaa itsesi ajan tasalle.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Yrityksen ja erehdyksen kautta oppiminen voi tulla nettiasioissa kalliiksi. Viime vuonna menetin turhaan yli 130 euroa, tänä vuonna tähän mennessä valtio on vienyt aiheettomasti vajaa pari kymppiä. Oppia kyllä saa mutta kalliiksi tulee.

"Kehityksen kelkka" on usein firmojen rahastuskeino tavaroista tai palveluista joita ihminen ei oikeasti tarvitse.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Itsellä ei muutama satanen riitä kun on tehnyt valintoja vaillinaisin tiedoin, erona on vain että syytän itseäni ja otan opikseni.

Kehityksen kelkka harvemmin on yleistä hyvää, ei autoakaan keksitty maailman parannus mielessä. ja varmasti silloinkin kun auto yleistyi oli niitä jotka mielluumin valitsi hevosen ja rattaat kiroten "nuorten hömpötyksiä".

Kari Peltoniemi

Pienet kysymykset "Gubbelle" Menetkö maksamaan laskusi pankin tiskille tai kotona verkkopankissa vai peräti pankin tiskillä käteisellä rahalla? Saataisiin vähän taustaa ja voitaisiin pohtia syitä tähän lipunoston vaikeuteen.

Kari Peltoniemi

Pienet kysymykset "Gubbelle" Menetkö maksamaan laskusi pankin tiskille tai kotona verkkopankissa vai peräti pankin tiskillä käteisellä rahalla? Saataisiin vähän taustaa tähän lipunoston vaikeuteen.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Tässä toinen Gubbe. Minulla valtaosa laskuista menee automaattisesti tililtä, muut laskut maksan kotona verkkopankissa. Mutta muualla tulee vaikeuksia. Olisin saanut norjalaiselta lentoyhtiöltä matkan halvalla, mutta maksaminen ei onnistunut verkkopankin kautta. Piti ostaa satasen kalliimpi Finnairin matka.

Maksamismenetelmiä on paljon. Mutta pitäisi olla jotkut standardisoidut tavat tavallisimpiin tapauksiin. On joitakin hotelleja joista edes varaaminen ei onnistu ilman määrättyä korttia.

Vaikuttaa siltä, että vaikka tilillä olisi miljoona, niin maksamiseen pitää joskus ottaa lainaa! Mm. silmälasien oston yhteydessä piti tehdä vähittäismaksusopimus norjalaisen pankin kanssa!

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Nyt menee jo hiukan epäuskottavan puolelle. Tarkoitatko vakavissasi, että joku, esimerkiksi sinä, osaa hakea tuollaisen lentoyhtiötarjouksen, mutta ei pysty millään konstilla sitä maksamaan? Eikö sinulla ole ainoatakaan minkäänlaista korttia?

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #60

Uskottava se on. Eikö elämisen pitäisi helpottua uuden tekniikan myötä, sehän tarkoittaa toimintojen standardisointia, yksinkertaistamista. Maksamisessa pitäisi riittää että voi maksaa ainoalla laillisella maksuvälineellä rahalla tai ainakin tilisiirtona pankin kautta. Eikö lentoyhtiöillä ole pankkitiliä?

Minulla on yksi kortti, sillä saa rahaa seinästä mutta sillä ei voi maksaa kaikkialla.

Kesällä ostin junalipun Hämeenlinnaan netistä, tulostin lipun paperille. Koska en tiennyt paluuaikaa, luotin siihen että asemalta tai junasta voi ostaa lipun. Asemien automaateilla lipun osto ei onnistunut. Vaikka junassa oli konduktöörejä, he ei myyneet lippuja. Luulin että se oli VR:n juna, mutta se olikin muuttunut Helsingin paikallisjunaksi.

Koskaan junien aikakaudella yli sataan vuoteen ei maksaminen ole ollut ongelma, mutta nyt ns. digitalisaatio on tehnyt siitä ongelman.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Minäkin olen törmännyt tapauksiin, että maksu pitäisi maksaa jollakin hiton paypalilla kun olen yrittänyt tilata jotain netistä. Tilaamatta on jäänyt.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Suoraveloituksella ja verkkopankissa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Hyvällä tahdolla ymmärrän, mitä tarkoitat. Suoraveloituksen mahdollisuus kuitenkin päättyi 31. tammikuuta 2014.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #63

Automaattiveloitukseksi sitä taidetaan nykyään kutsua.

Kari Peltoniemi

Nyt en ymmärrä, jos osaa käyttää verkkopankkiakin ja ei saa junalippua ostettua? Niin rupeaa tuntumaan, et valitellaan valittamisen "ilosta". No, ihmettelen mitä mää ihmettelen!

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #64

Tulostinkin pitää olla. Suhteellisen harvoin matkustavana en kirjoita niinkään omista asioistani, vaan monista muista ihmisistä joilta homma ei onnistu.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #65

Paljonhan on ihmisiä, joilla ei ole älypuhelinta. Mutta jos sellainen on, ei lippuja tulostaa tarvitse.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset