*

Kaunaherra Maailmanparannusta ilman stressiä

Halveksittavaa toimintaa

Suomessa on muutaman viime hallituksen aikana tullut tavaksi, että kun tehdään päätöksiä jotka eivät ole suosittuja kansalaisten keskuudessa, niin niitä perustellaan EU:n asettamilla vaatimuksilla. Tämän hallituksen syntilistalta löytyvät viimeisimpänä tällaisina asioina hallintarekisterilaki sekä raideliikenteen kilpailutus. 

Europarlamenaarikot ovat aina välillä oikoneet Suomessa esitettyjä väitteitä EU-lainsäädännön vaatimuksista. Tänään tuli ulos kokoomuksen meppi Sirpa Pietikäinen, joka sanoi että kumpikaan edellämainituista päätöksistä ei ole EU:n vaatimia. Hän itse kannattaa kilpailutusta, mutta sanoo ettei se ole EU:n vaatimus.

Meillä on viime vuosina meuhkattu paljon poliitikkojen takinkäännöistä. Aina politiikan markkinoilla on helppoheikkejä ollut, joskus suulaampia ja toisinaan taas sitten vakavammin otettavia. Lupauksia petetään minkä keritään, ja nykyään jää äänestäjän arvioitavaksi vain se, että kuka mahtaisi tällä kertaa huiputtaa vähiten. 

Hallitukseen nousseilta ministereiltä ja hallituspuolueilta odottaa edes jonkinlaista rehellisyyttä. Ei näytä takapuoli kestävän merivettä, kun pitää paeta aiheettomasti EU:n taakse silloin kun tekee omaan ideologiaan kuuluvia kansalaisille vastenmielisiä päätöksiä. Tämä on todella halveksittavaa vastuunpakoilua.

Kummalliseksi asian tekee vielä se, että hallituspuolueet suhtautuvat myötämielisesti EU:hun ja kuitenkin mustamaalaavat sitä pelastaakseen kotimaassa omat nahkansa arvostelulta. Tätä on jatkunut jo muutaman hallituksen aikana, eikö olisi jo aika heittäytyä rehelliseksi?

Tässäkin hallituksessa on painokkaasti puhuttu arvoista ja arvopohjasta. Kristillisyys on vahvasti edustettuna, mutta eroa ei näytä olevan sillä mihin puolueeseen, lahkoon tai uskontokuntaan itse kukin ministeri kuuluu, sama epätotuuksien levittäminen jatkuu. Arvot ovat pohjalla.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/yle%20pietikainen%20rautatie%20asetus-68975

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Kaikista halveksittavinta oli tuulivoimaloiden rakentamisen aloitus Suomessa valtion verovaroilla tuettuna, niin että voittoa alkoi tulemaan heti.
"Tuki ja voitto ovat isommat kuin liikevaihto, tuki suurempi kuin kaikki kustannukset ja sähkön saa vielä myydä markkinoille". (E-J Korhola)

Rakentamiset oli pakko aloittaa EU:n vaatimuksesta, ja ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. - Ihan huuhaata kaikki ilmoitetut perusteet, köyhien kuntien annettiin ymmärtää työpaikkojen kasvusta ja suurista verotuloista joita alkaisi tulemaan kunnalle. Maanomistajille luvattiin isot rahat pitkistä vuokrasopimuksista, rahaa alkaisi tulemaan kun tuotanto käynnistyy. - Ei nämä ole pitäneet paikkaansa, kunnat nielevät nyt tappion karvasta kalkkia hiljaisina, haitat yritetään pitää piilossa vaikka kunnista alkoi väkeä muuttamaan melkein heti pois tuulivoimaloiden terveys- ja ympäristöhaittojen takia. Meluhaitat olivat laskettuja arvoja selvästi suurempia, eikä tuulet Suomessa ole olleet suotuisia, liian lujaa tai sitten ei lainkaan, tuulen voimaa ei voida säätää, eikä varastoida kannattavasti.

Tuulivoima tuli veronmaksajille kalliiksi, mutta ehkä siitä homman alulle saajat ottivat sijoituksistaan hyvät rahat Panaman tileille. Poliitikoille ei tästä töppäyksestä kunniaa tullut, ei ilmastonmuutos Suomen tuulivoimaloista tule miksikään. Pelkkää verorahojen puhallusta koko juttu.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Tuulivoimapäätösten suureen kuvaan en ole perehtynyt, sen verran olen uutisia lukenut että tiedän miljoonan poikineen siellä veronmaksajien rahoja olevan liikkeellä.

Täällä Pellossa valtuusto hyväksyi enemmistöpäätöksellä tuulipuiston yleiskaavan viime vuonna, mutta tietojeni mukaan valituskierros on menossa.

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Toivottavasti valitukset käsitellään asianmukaisesti eikä terveys- ja ympäristöhaittoja rakenneta Pellon maisemia pilaamaan. Alueet ovat tyhjentyneet riistasta tuulivoiman rakentamisen jälkeen, hirvet ja peurat siirtyvät hiljaa haitta-alueelta pois, vain osa ihmisistä pitää meteliä sairastumisen jälkeen kun on lopulta pakko siirtyä meluhaitan alta pois.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Esimerkiksi se, että tavaran vapaa liikkuvuus EU-maasta toiseen EU-maahan. Miksi sitten halutaan rajoittaa Viron puolella bussimatkustajia rahtaamaan kärryjä laivalle ja sitten Suomessa rahtaamaan samat tavarat taas bussiin, siinä ei todellakaan kyse ole vapaasta liikkuvuudesta.

Jos katsoo silmä kovana EU-direktiivejä ja Tulli selvästi rikkoo pykäliä.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

EU:n mallioppilaana olo käy nähtävästi vain silloin kun se sopii päättäjien omaan ideologiaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Pietikäinen puhuuu tuossa puolittaisia totuuksia. En kertaa asiaa, mutta täältä löytyvät perustelut:
http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

EU on pitkälti Euroopan suurkapitalismin ehdoilla rakennettu, vaikka sitä on rauhanprojektina rahvaalle mainostettu.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

"Ei mitään kiirettä kilpailun avaamisella

– Suomessa ei ole kovin monta ihmistä, joka olisi osallistunut EU:n neljännen rautatiepaketin valmisteluun ja neuvotteluun yhtä kädet savessa kuin meikäläinen, kirjoittaa meppi, Europarlamentin liikennevaliokunnan jäsen Merja Kyllönen.

– Uskallan siis väittää vastaan, kun kotimaiset päättäjät yrittävät jälleen kerran vierittää vastuuta päätöksistään EU:n syyksi."

Jo toinen meppi tyrmää suomalaispoliitikkojen väitteet EU:n pakottamistoimista. Hallitus näyttää olevan joukko vellihousuja, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriä myöten.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Eipä hallituskaan kovin suurta kiirettä pidä, kun siirtymäaikaa on vuoteen 2026 asti ja kilpailun mahdollistamista varten radanpito eriytettiin liikennöinnistä jo vuonna 1995.

Sitten voisi tietysti myös kysyä, mikä siinä kilpailussa niin kauheata on, että sitä pitää vastustaa kynsin hampain.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"mikä siinä kilpailussa niin kauheata on, että sitä pitää vastustaa kynsin hampain."

Ehkä eniten juuri tämä, valtio on jo lupautunut maksamaan tappiot ja yksityinen luonnollisesti kerää voitot parhaimmilla rataosuuksilla. Tähän mennessä VR on tulouttanut voitot valtiolle.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #10

Se valtiolle tulouttaminen (osingonjako) on ollut varsin harvinaista.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #13

VR:n osingonjakohistoria ajalta 1997 - 2015 on todettavissa täällä:
https://vrleaks.wordpress.com/2016/06/02/a02062016/

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Voi myös kysyä, että miksi hallituksella on tarve syyttää EU:ta kilpailuttamiseen tähtäävässä päätöksenteossa. Kun kerran itse kannattaa kilpailutusta, voisi reilusti puolustaa ja vaikka kehua tavoitteitaan eikä ryömiä valheellisesti EU:n selän taakse äänestäjien hämäämiseksi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #11

Ei tuo minusta kovin syyttämiseltä näytä eikä valheelliselta EU:n selän taakse menemiseltäkään:
"Hallitus on päättänyt avata rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle. Käytännössä VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla luovutaan ensi vuosikymmenellä, jolloin rautateiden henkilöliikennemarkkinoille voi tulla muitakin toimijoita. Uudistus toteutetaan hallitusti, vaiheittain sekä hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen.
- - -
EU-tasolla rautatieliikennettä on avattu asteittain kilpailulle vuodesta 2003 alkaen, ensin tavaraliikenteessä ja viimeiseksi kotimaan henkilöliikenteessä. EU:n neljännen rautatiepaketin tavoitteena on avoin ja syrjimätön markkinoillepääsy kotimaan henkilöliikenteessä 3.12.2019 alkaen. Neljäs rautatiepaketti sallii kuitenkin tietyt siirtymäkauden järjestelyt."
https://www.lvm.fi/-/rautateiden-henkiloliikenteen...

Ja niitä siirtymäkauden järjestelyitä pitäisi tällä tietoa piisaaman vuoteen 2026 asti.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset