*

Kaunaherra Maailmanparannusta ilman stressiä

Jäävätkö rautaiset kiskot historiaan?

Kaikki tietävät, että rautatiekiskot ovat sangen pitkäikäisiä. Sata vuotta saatetaan körötellä yksillä ja samoilla kiskoilla kuin tyhjää vaan. Sellainen saattaa sopia valtiolle ja veronmaksajille, mutta kapitalistiselle taloudelle noin pitkään kestävät investoinnit eivät ole toivottavia.

Parhaiten tämä näkyy rakentamisessa, sekä julkisessa että yksityisessä asuntorakentamisessa, joissa rakennusten elinkaaria on saatu merkittävästi lyhennettyä, sekä varsinkin remontointi- ja huoltotarpeet rakennusfirmojen kannalta lähes ideaaliselle tasolle. Nyt on aika etsiä uusia "kehityskohteita". Rautatiet on yksi mahdollisuus.

Kun pilkotaan yhtiöitä, niistä tulee samalla haavoittuvampia ja helpommin käsiteltäviä ulkopuolisten vaikuttajien taholta. Näin tulee oletettavasi käymään myös rautateiden osalta. Tarvitsee vain lobata joku uusi idea päättäjille, ja kohta ollaan vaihtamassa lyhyemmän elinkaaren järjestelmään.

Jos käy hieman ironisoimaan, niin nykylinjan mukaisesti tulevaisuudessa täysin toimivat rautateiden kiskot vaihdetaan  biokiskoihin. Sitä ennen pitää tietenkin rakentaa joku päättäjien sukulaisten tai tuttavien omistama ja/tai johtama biokiskotehdas, valtion tuella kuinkas muuten. Siitä se lähtee.

Yhtiöittäminen sinänsä tuskin tekee muita suuria mullistuksia. Posti on siitä mainio esimerkki. Tosin postia hukkaantuu paljon enemmän kuin ennen, eikä sitä jaetakaan enää jokaisena arkipäivänä, mutta yrityksenä Posti on olemassa. Se riittää makrotason päättäjille, viis siitä miten se toimii. Ideologia on tärkein.

Aika näyttää, että tuleeko esimerkiksi rautateiden tasoylikäytäville sellaiset puomit, että ne aukeavat kulkijoille kertaluontoisesti älypuhelimella hoidetulla maksulla. Ylikäytävien huollostahan koituu  kustannuksia ja se maksaa joka käyttää pätee aina silloin kun ei ole kysymys eliitin eduista. 

Sitäpaitsi uusien rahastuskeinojen keksiminen on osoitus päättäjien aktiivisuudesta ja kekseliäisyydestä. Ainakin jos sattuu istumaan kuskin paikalla ja pääsee itse kehumaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

En tiedä monenko kohdalle on tullut sama ongelma. Parempi puolisko ajatteli mennä kurssikokoukseen Kirkkonummelta Turkuun junalla. Lipunosto hienosti netistä oli siis edessä. Tunnin hän siinä taivasteli ja sitten totesi, että menen omalla autolla.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset