Kaunaherra Maailmanparannusta ilman stressiä

Huutia kurjistamispolitiikalle

Harvoin saa luettavakseen niin kansantajuista tekstiä talousasioista, kuin Olli Ainolan kirjoitus Iltalehdessä. Jopa minä ainakin luulen ymmärtäneeni kirjoituksen sisällön. Olen lisäksi pitkälti samaa mieltä. 

Tämä Juha Sipilän porvarihallitus jatkaa samaa talouden supistuspolitiikkaa kuin J. Kataisen hallitukset ja A.Stubbin pätkäkabinetti. Rahan kiertämistä yhteiskunnassa, varsinkin tavallisten kuluttajien kohdalla leikataan ja pilataan samalla yhteiskuntamme terveitäkin rakenteita ihmisten köyhdyttämisen ideologialla.

Osa suunnitelluista leikkauksista on siirretty kunnallisvaalien jälkeiseen aikaan hallituspuolueille katastrofaalisen vaalituloksen välttämiseksi. Pääministeri Sipilä on jopa hätääntynyt väittämään, ettei mitään leikkauksia ole tulossa. Valtiovarainministeri Petteri Orpo on kuitenkin kassanvartijana sanonut asian julkisesti. Perussuomalaisille käy kaikki.

Tarpeelliseen ja ajan mittaan tuottoja tarjoavan infran rakentamiseen ei panosteta kunnolla. Pohjoisen ihmisenä ajattelen että esimerkiksi Lapin rautatiehankkeet kaivosten, metsäteollisuuden ja matkailun tarpeisiin olisivat todella hyödyllisiä pitkän tähtäimen satsauksia. Ainakin tuhat kertaa järkevämpiä kuin joku Guggenheim Helsingissä.

Olli Ainolan tekstistä löytyvät elvytykseen ja velanottoon liittyvät hyvät perustelut, joten niitä en käy tässä toistamaan. Ajattelemisen aihetta teksti antaa terveellä tavalla, ainakin jos ei ole sokeuttanut itseään jonkun hallituspuolueen perässäjuoksijana.

http://m.iltalehti.fi/uutiset/201612032200035774_uu.shtml?orig_ref=http%3A%2F%2Fm.facebook.com%2F

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Miten Tuure homma hoidetaan, kun koulutettu ja korkeita veroja maksavat kansalaiset poistuvat tuhansittain Suomesta?

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Tottakai koulutetut jättävät maan, jos taloutta supistetaan koko ajan niin, että entistä suurempi joukko heistä käy tarpeettomaksi. Veronalennuksilla saadaan kyllä hyvä mieli niille, jotka ovat täällä vielä työssä, mutta uusien työpaikkojen luomiseen ne eivät auta.

Paljon on puhuttu normien ja byrokratian purkutalkoista, mutta esimerkiksi virastojen tyhjäkäyntiä vähennetään laittamalla virkailijat haistattelemaan työttömille kerran kolmessa kuukaudessa. Eli lisää työllistäviä tyhjää tuottavia normeja byrokratialle.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#4
Kaikki verot sisältyvät hintoihin ja niiden alentaminen pudottaa hintoja ja lisää siten kysyntää.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #5

Pohja tulee pian vastaan silläkin politiikalla, koska heikoimpien talouden kiristäminen vie pohjan pois tämänkaltaiselta elvytykseltä. Jo ensi vuonna ostovoima alenee arvion mukaan noin kaksi prosenttiyksikköä kokonaislukuna ja yksittäisissä talouksissa erot voivat olla todella suuria.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #8

#8
Mitäs tuumaat Tuure, jos vähennetään ne turhat paperin pyörittäjät virastoista ja annetaan lisää rahaa eläkeläisille?

Nyt rahat menevät viroissa oleville työttömille. Mukavampi niidenkin on kotona olla kuin toimettomana virastoissa sydänsarjoja lukien.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #10

Työaikaa voisi ainakin lyhentää tai käyttää lomautuksia, ettei tarvitsisi väkisin keksiä uusia kansalaisten kyttäyshommia. Eivät byrokraatit sinänsä eläkeläisten leipää vie, päättäjät sen tekevät.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #14

Kyllä byrokraattien saamat rahat ovat Tuureltakin pois. Kaikki ne maksetaan verovaroista ja byrokraatit eivät maksa veroja.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Onhan tuokin aikamoista totuuden venyttämistä. Toveri esimerkiksi väittää vaihtotaseen näyttävän jotenkin paremmalta kuin kauppataseen mutta yllättäen ei viitsi laittaa lukuja perään. Vaihtotase on ollut alijäämäinen joka vuosi 2011 lähtien, keskimäärin noin 3 miljardia vuodessa.

http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatF...

Toisekseen budjetin alijäämän kasvattaminen on määritelmällisesti elvytystä sanoi toimittaja mitä tahansa. Julkisia vuotuisia menoja on kasvatettu 20 miljardilla kriisin alusta eikä sitä todellakaan selitetä millään työttömyyskorvauksilla jotka ovat yhteensä jotain 6 miljardia.

Ikävää jos otat oppisi valehtelevalta toimittajalta. Talouspolitiikasta väittelemiseen löytyisi ihan oikeitakin argumentteja.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

"Olli Ainolan tekstistä löytyvät elvytykseen ja velanottoon liittyvät hyvät perustelut".

Mikään ei ole mahdotonta sille, jonka ei tarvitse sitä tehdä ja kaikkeen löytyy perustelut, jos ei tarvitse välittää siitä, toimivatko ne ja mitkä olisivat todelliset vaikutukset. Suomi ottaa koko ajan uutta velkaa ja julkisen talouden alijäämä hipoo jatkuvasti 3 % bkt:sta rajaa. Suomi on jatkuvasti EU:n tarkkailussa ja onnistunut niukin naukin välttämään sanktiot, lähinnä lupailemalla parannusta huomenna. Vaihtotasekin on jatkuvasti alijäämäinen. Mutta hei, velaksi on niin hauska elää ja meidän jälkeemme vedenpaisumus. Kyllä minä kuitenkin hiukan ajattelisin noiden tämän päivän lapsien tulevaisuutta.

Oikeastaan ainoa järkevä toteamus siinä Ainolan kolumnissa oli se, että otettua velkaa käytetään meillä järjettömästi syömävelkana, ei investointeihin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#3
Tulemme näkemään vielä ryskyen tulevan korjausliikkeen. Odotan sitä mielenkiinnolla.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Euroopassa on suhteellisesti velkaisempia maita kuin Suomi, joten jos rytinä tulee se koskee käytännössä kaikkia valtioita tavalla tai toisella. Ainola viittasi inflaatioon, sillä on monet velat aikojen saatossa hoidettu.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #9

Tuo inflaatiopolitiikka on vähän niitä Mugaben talouspoliittisia oppeja. Sitä tehokkaampaa kurjistamispolitiikkaa on vaikea keksiä. Siitä politiikasta hyötyvät ne, joilla on reaaliomaisuutta ja reaalituloja. Siitä kärsivät ne, jotka ovat riippuvaisia euromääräisistä tuloista. Siis palkansaajat ja eläkeläiset.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #11

Valtio saisi velaksi tehdyillä investoinneillaan reaaliomaisuutta ja olisi hyötyjä. Nyt varotaan, ettei valtio vahingossakaan pääsisi hyötymään mistään.

Palkansaajan ja eläkeläisen kannalta on aivan sama menevätkö rahat poliitikkojen leikkureihin vai inflaatioon. Ero on vain siinä, että politikot keventävät harkintansa mukaan joidenkin eturyhmien verotusta, kun taas inflaatio iskee kaikkiin.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #12

Kyllä sillä on väliä, menevätkö palkansaajan ja eläkeläisen rahat poliitikkojen leikkureihin vai inflaatioleikkuriin. Tästä on kokemusperäistä näyttöä aina muinaisten roomalaisten ajoista nykyisiin Zimbabween ja Venezuelaan. Ja jokseenkin aina opit ovat samansuuntaisia. Inflaatio leikkaa rajummin ja kipeämmin. Joskus riittää selkänahka, joskus menee fileetkin mukana. Ja inflaatio ei iske samalla lailla kaikkiin. Ne, joilla on reaaliomaisuutta ja ne, jotka voivat siirtää inflaation hintoihin, hyötyvät.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #17

Sotien jälkeinen Suomi pystyttiin kuitenkin rakentamaan, sekä elintaso nostamaan inflatoorisessa talousympäristössä. Nyt myydään sen aikaisen työn tuloksia ja silti velkaannutaan. Eivätkä rahat riitä edes ylläpitämään aikoinaan hankittua vaurautta. kuten esimerkiksi tiestöä.

Kapitalismi on on viime aikoina noussut hallitsevaan rooliin entisen sekatalousjärjestelmän sijaan, siinäkö perimmäinen syy?

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Hyväksyisitkö esimerkiksi nykyisin Kolariin päättyvän radan jatkamisen velkainvestointina Lapin halki johonkin norjalaiseen satamaan? Toki pelkkä suunnittelu veisi vuosia ja hanke kokonaisuudessaan vuosikymmeniä, joten monta lamaa, nousukautta ja velkaantumisasteen muutosta olisi ennenkuin se olisi valmis. Joskus se pitäisi kuitenkin aloittaa, eivätkä ainakaan korot ole tänä päivänä peikkona. Päätöksentekijöistä on vain uupelo.

Julkisuudessa on ollut esillä muitakin vaihtoehtoja kuin mainitsemani. Niissä vain tarvitsee rakentaa rataa pidemmästi. Pelkällä leikkauspolitiikalla nämä hankkeet eivät kuitenkaan toteudu.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#7
Mihin tarvitaan rataa, kun vienti putoaa koko ajan?

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #13

Etelän vienti voi pudota. Toivottavasti joskus saadaan sellaiset päättäjät että etelässäkin aletaan pärjätä. Pohjoisessa on malmivaroja ja metsäteollisuus joilla olisi käyttöä ympäri vuoden auki olevalle satamalle.

Matkailukin on otettava mukaan laskuihin, koska ympäristötietouden lisääntyessä lento- ja automatkailu menettävät imagoaan. Toki rautatie on jo nykyisellään melkoinen kuljettaja ja esimerkiksi Kolarin kautta kulkee melkoinen matkailijajoukko sesonkeina pohjoisen hiihtokeskuksiin. Junat ovat pitkiä silloin, autovaunuja voi samassa junassa olla useampiakin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset