Kaunaherra Maailmanparannusta ilman stressiä

Polkupyörien arvonlisävero poistettava

Otsikossa on kova vaatimus, tiedän. Vastaavanlainen vaatimus on aiemmin esitetty autoverosta, joten polkupyörien hintojen alentaminen on vähintäin yhtä perusteltua. Tietysti polkupyörien verottamistakaan ei voida muuttaa aivan yksioikoisesti, kuten ei voitu autoveronkaan kohdalla tehdä.

Ensiksikin veron poistamistapa tulee olla samanlainen kuin autoillakin, eli 24 prosentin alv jaetaan neljällä, jolloin polkupyörien arvonlisävero laskisi kuusi prosenttia vuodessa neljän vuoden aikana. Tällöin vältytään valtiontaloutta keikuttavasta kertarysäyksellä tapahtuvasta merkittävästä  tulovajeesta.

Myös ympäristösyyt on päätöksessä otettava huomioon, tottakai. Kaikkihan tietävät, että monivaihteiset luksuspyörät tarvitsevat paljon voitelua ja niiden ylläpitoon siis kuluu paljon luonnonvaroja. Vaijerit, ketjut ja rummut vaativat pysyvää huoltoa. Näiltä pyöriltä ei alvia tule tietenkään poistaa.

Täyteen arvonlisävapauteen oikeutettuja olisivat siis akseleiltaan kestovoidellut vaihteettomat pyörät. Myös hybridipyörät olisi syytä ottaa veropavauden piiriin, jos ne muuten täyttävät edelläolevat ehdot. Pyöräkaupan vauhdittamiseksi olisi myös sovittava romutuspalkkio jokaisesta rungosta joka toimitetaan vanteet paikallaan vaihtoon.

Myös ulkopolitiikalla on pyöräkaupassa roolinsa. Venäläisvalmisteisille pyörille ei tietenkään pitäisi verovapautta myöntää, vaikka ne rakenteellisesti täyttäisivätkin vaatimukset. Syy on se, että samanlaisella pyörällä on joku venäläinen voinut ajaa Ukrainassa ja vastaavaa emme tietenkään itsenäisenä EU:n ja USA:n talutusnuorassa olevana valtiona halua alueellamme sallia.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Erkko Korppaanmäki

Polkupyörille rekisteröitymispakko, liikennevakuutus sekä vuotuinen käyttömaksu,
polkupyörät aiheuttavat onnettomuukisia, pyöräilijät rikkovat toistuvasti liikennesääntöjä sekä käyttävät yhteiskunnan infrainvestointeja.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Korjaan asiavirheen. Polkupyörät aiheuttavat äärimmäisen harvoin onnettomuuksia, käytännössä vain ajon aikana rikki mennessään. Pyöriä käyttävien tavoissa on kyllä korjaamista.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Heh. Tämähän pätee autoihinkin.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Rikkoontumisista ja huonosta ajokäyttäytymisestä johtuvia polkupyöräonnettomuuksia voidaan vähentää katsastusten ja polkupyöräajokortin avulla.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #6

Saattaa todella olla, että ajokorttipakko vähentää auto-onnettomuuksia joten mikseipä se toimisi pyöräilyssäkin. Sakottajista voisi tosin tulla uupelo, jollei esimerkiksi työttömänä olevia maistereita kurssitettaisi muutaman viikon pikakurssilla pyöräilyvalvojiksi.

Käyttäjän JuhaRuohisto kuva
Nurtsi Jussi

Kaksi kertaa on polkupyöräilijä ajanut autoni kylkeen. Pysähtyneen autoni kylkeen. Ja Suomessa autoilijan vakuutus maksaa vaikka olisi uhrin roolissa. ( Eli bonukset tippuu kun fillaristi täräyttää pellit soikeaksi ) Polkupyöräililjöistä Helsingin kantakaupungissa moni ajelee vain omaan napaan tuijottaen... Varmasti Suomen itsekkäintä ja omahyväisintä sakkia .... Ja kun katsotaan vielä kuka maksaa koko tiestön ja sen kunnossapidon, se ei ole fillaristi.

Käyttäjän JuhaRuohisto kuva
Nurtsi Jussi

Kaksi kertaa on polkupyöräilijä ajanut autoni kylkeen. Pysähtyneen autoni kylkeen. Ja Suomessa autoilijan vakuutus maksaa vaikka olisi uhrin roolissa. ( Eli bonukset tippuu kun fillaristi täräyttää pellit soikeaksi ) Polkupyöräililjöistä Helsingin kantakaupungissa moni ajelee vain omaan napaan tuijottaen... Varmasti Suomen itsekkäintä ja omahyväisintä sakkia .... Ja kun katsotaan vielä kuka maksaa koko tiestön ja sen kunnossapidon, se ei ole fillaristi.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Autojen veroalessa on se tärkeä pointti, että uudet autot kuluttavat ja saastuttavat vähemmän. Polkupyörien kohdalla tällaista etua uuden pyörän hankinnasta ei ole – kaikenikäiset polkupyörät saastuttavat tasan yhtä paljon. No uudempien kulutus ehkä on aavistuksen pienempi, mutta kun kulkevat biopolttoaineella niin merkitys on aika vähäinen.

Sinällään tietenkin olisi parempi, jos kuljettaisiin enemmän polkupyörällä.

Jos etsitään energiataloudellista kulkupeliä, jonka kanssa ei tarvitse hikoilla, sähkömopot voisivat merkittävästi vähentää sekä liikenteen päästöjä että kustannuksia. Tässä Kiina on meitä merkittävästi edellä; katukuvat ovat täynnä sähköskoottereita. Niiden hintakin on melkein kymmenesosa Suomen hinnoista; jostain syystä ne maksavat täällä melkein pikkuauton verran.

Kenties kuitenkin Segway-tyyppiset ajoneuvot tulevat korvaamaan tämän tarpeen lähivuosina, ovathan ne varsin kompakteja ja jalankulkijoiden joukossa paremmin ohjattavia skootteriin verrattuna.

Tällaisten kevyiden kulkuvälineiden käytön tukeminen verohelpotuksilla olisi varmastikin hyvä ajatus. Tietenkin ne jo alemmilla käyttökustannuksilla maksaisivat itsensä takaisin muutamassa vuodessa.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Suomessa olen nähnyt sähkömopoja vain liikuntarajoitteisten käytössä ja niitäkin vähän. Mielenkiintoinen ajoneuvo, jonka soisi kaikille sellaisen tarpeessa olevalle. Talvikäyttö on tietenkin rajallista kuten polkupyörilläkin.

Viljo Häggman

Polkupyöriinkin sopii tuoteryhmäkohtainen progressiivinen arvonlisävero. Edullisella peruspyörällä voisi olla muutaman prosentin ALV, mutta jos joolakin on varaa tuhlata kymmenien tuhansien eurojen timanteilla koristeltuun Filexiin niin siihen vaan kylmästi 100% tai enemmänkin ALVtä.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Maamme suhteellisen yksinkertaiseen verotuskäytäntöön olisi kyllä mahdollista luoda hieman vaikeampiselkoisia työllistäviä ja valtion tuloja lisääviä elementtejä.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Jos muuten poistettaisiin polkupyörien ALV, tulisiko samoin kohdella lenkkitossuja??

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Se vaatisi luovan ajattelun nostamista uudelle tasolle, koska en ole kuullut koskaan kenenkään käyttäneen uusiutumattomia luonnonvaroja kuten öljyä lenkkitossuihin menon vauhdittamiseksi.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Hyvä blogi, jos jätetään vitsailu huomioimatta. Se sotkee tosiasioita.

Polkupyörä on ihmiskunnan nerokkain maakulkuneuvo, jos otetaan kokonaisuus huomioon.
Jokainen polkaisu on pieni voitto.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Tuossa on kyllä perää jo pelkästään ihmisten painonkehityksen kannalta. Siihen aikaan kun käytin polkupyörää kulkuvälineenä painoni oli alle 60 kiloa. Heti kohta mopon hankkimiseen jälkeen se nousi yli kuudenkymmenen ja autoiluaikana paino on ollut enimmillään jopa 85 kiloa.

Tosin työtkin olivat pyörä- ja mopoaikana pääosin metsä- ja rakennustöitä. Nykyään pyörällä tulee ajettua vain ehkä parisataa kilometriä kesässä.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Mikä pyörä on liian kallis? Yritin noin kuukauden myydä suomalaista "Kone ja Terä"-merkkistä miestenpyörää yhden euron hintaan. Ei mennyt kaupaksi, joten laitoin metallinkeräykseen (siinä on noin 5 euron arvosta rautaa). Olisiko se mennyt kaupan ilman arvonlisäveroa 0.805 euron hintaan?

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Jos romutuspalkkio olisi ollut voimassa olisit saanut pyörästäsi vielä vaihdossa kunnon hinnan. Valtio ei tunne niin pieniä romutuspalkkioita kuin yksi euro tai jopa alle.

Viisikymppinen voisi olla sopiva palkkio, jolla ruosteiset vanhat risat saataisiin pois katukuvasta ja käyttöpyörien keski-ikää nuorennettua. Kauppakin varmaan tykkäisi. Itse täytin Jopo-arvontakupongin.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Lenkkitossuista siis turha odottaa romutuspalkkiota.
Pyöräillään siis vanhoin tossuin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset